Un elev codaș sau unul eminent – cine este mai bun?

Un elev codaș sau unul eminent – cine este mai bun?

Aug 21, 2013 Gabriela

La prima vedere această întrebare poate părea ciudată. Cei mai mulţi părinţi sunt convinşi că, un elev eminent este rezultatul unei educaţii excelente şi tezaurul celor mai bune caracteristici de personalitate, iar un elev codaș este cu totul diferit, cu siguranță un nătărău! Dar există o problemă, nu este nimic sigur, orice extremă nu duce la bine.

A fi un elev eminent la şcoală nu înseamnă deloc că are succes în viaţă, iar a fi un elev codaș nu înseamnă că el este o persoană rea. Desigur, fiecare dintre noi are cunoscuţi, care demonstrau cu mândrie agenda cu notele excelente, cărora le preziceau o carieră strălucită şi un succes necondiţionat, dar totul s-a dovedit a fi exact contrariul. Şi au fost cei, pe care la fiecare adunare a clasei îi acuzau a fi proşti, dar ei au reuşit să demonstreze că nu constă totul în note, ci în abilităţi. Nu vom încerca să înţelegem cazurile care au un final fericit, dar ne vom concentra asupra unor situaţii mai complexe, care formează identitatea în anii de şcoală.

Elevul codaș
Albert Einstein, Bill Gates, Thomas Edison, Isaac Newton, Charles Darwin, Sir Walter Scott – doar o mică listă de elevi mediocri celebri. Profesorii se plângeau de ei, îi acuzau de lipsă de talent şi, din fericire, au greşit în concluziile lor. Oamenii de ştiinţă explică acest paradox astfel, oamenii geniali au o minte neobişnuită şi un mod de gândire extraordinar, ceea ce înseamnă că cadrul programului şcolar este nu este potrivit pentru ei. Responsabilitatea enormă de a crea o astfel de personalitate deosebită stă pe umerii părinţilor şi a profesorilor. Un astfel de copil, de obicei, este interesat de un domeniu specific, în care acesta este capabil să se perfecţioneze întreaga viaţă, dar în acelaşi timp, restul i se pare neînsemnat. E necesar să înţelegeţi în ce se manifestă copilul, dar nu să-i reproşaţi la nesfârşit că nu poate face nimic şi că nu este capabil.

O astfel de abordare nepricepută ar duce doar la un singur rezultat – copilul crescând va avea multe complexe, va fi nesigur pe sine şi supărat pe toată lumea. Merită să spunem, că un astfel de om nu va reuşi în niciun domeniu? Un alt lucru ar fi, dacă copilul îşi va evalua în mod corespunzător capacităţile, va fi mândru de ceea ce poate şi nu se va simţi mai rău ca alţii. Aproape nimeni nu va afirma că, viitorul pictor trebuie să abandoneze pictura şi să se aprofundeze în studiul chimiei, iar viitorul chimist să nu irosească timpul pe chimie, unde se descurcă deja bine, dar să se ocupe cu studiul literaturii. Şi încă un punct important – elevii codași fără griji sunt adesea sufletul companiei, aceştia nu alerga după şcoală pentru a-şi face lecţiile, dar preferă să comunice cu prietenii. Cât de straniu nu ar părea, acest mod de petrecere a timpului îl pregăteşte pe copil pentru viaţă, câteodată mai bine decât patru pereţi şi manualele.

Elevul eminent
A învăţa bine, desigur, este foarte bine, cunoştinţele nu au încurcat încă nimănui. Dar dacă elevul eminent nu învaţă de dragul cunoştinţelor, ci doar de dragul notelor bune, pentru care îl vor lăuda, e timpul să vă faceţi griji. Complexul elevului eminent este un “diagnostic” teribil, de care nu scapi atât de uşor. Copilul se obişnuieşte cu faptul că, el are nevoie doar să memoreze ceva, iar aceasta îl va face cel mai bun, părinţii bagă în capul copiilor un mecanism, doar notele bune îl fac cel mai-cel mai. Copilul se ţine cu toate puterile de acest pai, tot învaţă şi învaţă, primeşte note de zece una după alta, după lecţii se grăbeşte să-şi facă temele, pentru ca mâine să se grăbească din nou la şcoală şi să demonstreze că el e cel mai bun.

Un astfel de elev se supără, chiar dacă se dovedeşte a fi al doilea în lista reuşitei şcolare. Copilul are puţin timp pentru comunicare cu prietenii, “tocilarul” este rar chemat la sărbători, el devine singuratic, narcisist şi se consideră mai inteligent şi mai bun decât toţi. Dar stop … Şcoala se termină, diploma universitară este în mână, dar persoana nu înţelege ce să facă în continuare. În colectivele de lucru nimeni nu pune note, ceea ce înseamnă că nu este cu ce să te mândreşti, să comunice cu colegii este dificil, reputaţia de cel mai bun trebuie să o câştige, dar pentru aceasta este necesar să caute noi modalităţi. Din păcate, pe mulţi eminenţi, această turnură a evenimentelor îi doboară. Dar, este nevoie ca la timp să-l faci pe copil să înţeleagă că are dreptul la greşeli şi e imposibil să fie cel mai bun din lume în toate.

Probabil, merită să încheiem acest articol cu un sfat pentru părinţi: nu evaluaţi viitorul copilului pe baza notelor din agendă, disciplinele şcolare sunt doar o mică parte din ceea ce este necesar să înveţe la şcoală. Puneţi micei personalităţi note pentru bunătate, omenie, sociabilitate, ingeniozitate, simţul umorului, independenţă, abilităţi deosebite şi dorinţa de a crea.

Sursa: www.totul.md

More articles